Kursdag

Hela dagen har bestått av kurs i Farsta för min del. Man är helt slut i knoppen. Sambon hade påbörjat middagen och hämtat in posten. 
När jag öppnar ett brev så blir jag helt paff. Där i ligger ytterligare en räkning från vår entreprenör där han ger oss en påminnelse om att vi ska betala den hela summan för tomtarbetena. + att på denna faktura står de att om vi inte betalar innan den 14 november kommer de gå till ikasso. Så himla märkligt. 
Jag blir riktigt förbannad . Hur har man mage att skicka en räkning på hela summan när vi yrkat på vite på förseningen och dessutom är inte ens tomten klar till 100 % ännu och vi hade en avtalad tid på 60 dgr efter husleverans, dvs 11 februari. Det är 9 månader sedan! Plasten i vår grund är inte ens godkänd på slutbesiktningen. Hur våran KA kunde godkänna den var en gåta för mannen som slutbesiktiga grunden. Tänk om de finns radon i marken vårt hus står på? 
Och han tänker inte lägga någon energi på att ge oss något för att vårt vatten och avlopp var urfunktion när vi flyttade in. Då han anser att de var sabotage och då täcker inte försäkringen säger han. What?
Då finns de väl andra försäkringar som täcker? Eller vadå, ska vi bara ta det och gå vidare? Nej skulle inte tro de. 

Jag är så himla besviken på den mannen att jag inte har ord! 

Är de någon annan som vart med om något sånt här tidigare? Riktiga klåpare! 


Bjuder på en bild från kursen jag var på idag. 

Kommentarer
Postat av: Anders

Hej!

Riktigt trist att höra att ni drabbats av en oseriös entreprenör. Precis samma sak hände oss. Listan över fel blev lång och han skyllde bara ifrån sig.

Vad gäller fakturor han skickar så ska ni bestrida dem direkt om ni inte redan har gjort det, för då kan han inte gå vidare med inkasso.
Jag är så himla trött på alla skojare där ute!

Direkt när han började köra sina bortförklaringar så skrev jag till dem och hävde avtalet samt bestred fakturorna. Sen gick jag till en jurist för att visa att jag menade allvar så fick de skriva ett brev.

Efter många turer fram och tillbaka så backade firman och vi kunde enas om en förlikning. Jag är övertygad om att vi hade vunnit i en rättegång, men det var viktigare att få ett avslut så vi kunde rätta till felen i deras entreprenad.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er så ni får ordning på marken, för jag vet precis hur det känns att ha fall mot husgrunden.
Hör av er om ni har frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan!

Mvh Anders

Svar: Åh jag uppskattar verkligen ditt meddelande. Känns skönt att ändå veta att fler gått igenom samma sak.
Vi känner oss lurade och riktigt besvikna.
Vi har bestridit fakturorna. Och vår jurist har nu skickat ett "krav" mejl till entreprenören.
Nu inväntar vi svar på vad entreprenören tänker göra. Han fick tre olika alternativ.

Antingen göra klart o låta en omslutbesiktning göras. Sen efter blir de diskutera vitet.

El vi får ta in en annan firma som kan göra jobbet o han inte får nå pengar.

El låta oss få allt vite o vi får avgöra hur vi vill göra.

Hur mycket pengar handlade er tomt om? Vårt är ju "små summor" i det stora hela. Men rätt ska vara rätt!

Jenny Mangs Loftén

2013-11-27 @ 21:45:59
Postat av: Anders

Hej!

Offerten gällande markarbetena var på 187 500:-.

De skulle:
Grovplanera med rätt fall enligt kundpärmen.
Grusgång från entren till uppfarten, samt uppfart.
Gräva in VA
Dränering runt huset enligt pärmen
Gräva in Elen
De skulle även gräva om ett rör som korsar vår tomt. (tillhör samfälligheten)

De misslyckades med planeringen så det lutade mot huset.
Grusgången var som en vattensäng och bestod av markduk och 3-5 cm singel
Det var stopp i elröret, så det var minst sagt lite kaosartat när EON var här på leveransdagen
Dräneringen låg i befintliga massor. Dvs inte i en bädd av singel med duk runt
Och röret grävde de inte om utan skyllde på att det låg utanför vår fastighet och att jag inte hade berett dem tillträde dit. OCh det var rent skitnsack från hans sida. Som tur var så hade jag ett sms från honom där han sköt sig själv i foten.

Det enda som fungerade är faktiskt vatten och avlopp.

Har ni kollat med hemförsäkringen som följde med huset? Våran täckte kostnaderna för juristen, så det blev ganska bra till slut.

Tyvärr hade vi betalat en del (ca 90tkr), så de pengarna förlorade vi, men det viktigaste för oss var att de inte fick komma tillbaka då de ljög oss rakt i ansiktet. Hade han bara erkänt att hans killar hade gjort ett skitjobb så hade de fått komma tillbaka. Jag hade många foton som jag tog efter jobbet och där ser man att det inte är rätt gjort, så han hade chans att rätta till det.

Utöver den summan som vi behöll så togs gruset vid grundmonteringen ut på dem och de krediterade även dessa fakturor. Han insåg nog till slut att han hade mer att förlora.

Den här sommaren har vi faktiskt fått ordning på marken närmast huset, dräneringen, bärlager närmast entrésidan och runt till grovingången. Uppfarten är även den på rätt ställe. Den skall bara fyllas ut lite så den kommer upp i rätt höjd. Målat har vi gjort också. :-)

Har du en mejladress så kan du få se riktigt sorgliga bilder från när vi flyttade in. Nu när vi ser dem så tror vi inte att det är sant utan vi har förträngt hur det såg ut! :-)

Vi hann inte hela vägen fram i år, men framsidan har börjat ta form och det är t om lite grönt! Så misströsta inte det blir bara bättre! Det är bara så jävla tungt när det känns som att en skojare försöker förstöra ens dröm om ett nytt hus. Det förtar ju en del av glädjen.

/Anders

2013-11-29 @ 14:07:49
Postat av: Anders

Ja just det. De kastade även skit på Kämpedal och sa att de hade förstört tomten när de monterade grunden. Att de hade gjort allt värre.

Återigen hade jag bilder som visade att det såg väldigt bra ut när Kämpedal var klara.

/Anders

2013-11-29 @ 14:10:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu