Husfärgs kostnad

 
Det är nog många av er läsare som undrar vad det kan priset på husfärgen kostar om man väljer att måla själv. Hur mycket som behövs osv osv.. Tänkte ta och berätta vad vi betalade för vårat enplans hus121,4 kvm med garage på 22kvm. Målade även vårt förråd på 14,5 kvm. 
Vi köpte färg från Alcro Bestå. Lagom tjock färg, då det räcker med 2 strykningar. Vi hade bra kontakt med en målare som gav oss ideer och tipsade om hur vi skulle börja.
 
Vi köpte 16 st 10 liters burkar med våran husfärg. 
Vi köpte 4 st 10 liters burkar med färg för husknutarna. 
Vi betalade ca 21 500 kr för allt med bra rabatter.
Ett tips: Är du med i villaägarna så får du extra rabatter på alcro färgen. 
 
Jag kan ju säga att vi har 3 st oöppnade burkar från vår husfärg kvar, det var kanske lite väl mkt med 16 st burkar. Men samtidigt kan jag känna att det är bra att ha hemma. 
 
Hela huset har målats 2 gånger. Men husknutar och runt fönster har målats 3 gånger. Men det var somsagt inget måste men vi gjorde de ändå, då vi tyckte de blev lite markantare då. 
 
Jag fick en kommentar från någon tjej i sommras som frågade oss om grundmålningen eftersom älvsbyhus husen "bara" är skyddmålade från fabrik. Jag svarade henne privat och inte genom bloggen, men jag tänkte.. jag passar på nu.
Jag pratade då med vår kontakt som är målare och han sa att det är just det här som är så himla bra med alcro. Det står att man ska gå i tre steg: 1:a grundolja, 2:a grundfärg och 3:dje täckfärg. Men vi hade bara grundfärg och täckfärg. Det viktigaste är att man INTE snålar med färgen per lager. Och viktigt är att alla enträn blir rikligt målade, och där satte vi extra grunolja innan. Det är oftast där som fukten först suger sig in. 
Men ska tillägga att vi målade med grundfärg på vårt förråd innan vi målade det också. Men den hade inget skydd från någon fabrik innan, så det var därför vi gjorde de 2ggr med grundfärgen. Men då köpte vi en billig grundfärg från Rusta för ca 400 kr.
 
Om man ska jämföra med priset vi fick av Älvsbyhus på 50 000 kr för målningen o färgen så känner jag att vi valde rätt. Att tjäna 28 500 kr på att måla själv så är det värt de.
Visst vi har slitit och kämpat som tusan men man känner sej så duktig efteråt. =)
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här inlägget får tummen upp, kul och se hur andra resonerat och vad det kostat. I vår produktionskalkyl från början så räknar de med 20 000kr för färgen.. Vilket mina föräldrar sner rimligt (ungefär vad de kostade att måla om huset för dem). Vi har dock valt mellanstrykning "i fabrik" så att vi förhoppningsvis bara behöver måla fasaden en gång själva.. En kostnad på cirka 12 000kr, ungefär hälften med andra ord.

2013-11-21 @ 11:20:05
URL: http://villaaroma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu