+

Det gick visst och blev plusgrader igen.
Är de bara jag som börjar lessna på det svenska vädret som ändrar sej hipp som happ? Slask och lerigt. Blä
 
Nåväl..
På fredag 13/12 är de exakt 1 år sedan vårt hus kom med moduler. Det känns så häftigt. Vi har haft vårt hus i snart 1 år. vi har hunnit en hel del men inte allt som vi velat. Men ni som följt min blogg vet ju anledningen. 
 
Några saker som jag gärna hade velat sett som "färdiga" projekt eller ialf pågåeende till våren 2014 är.
-Fått ett godkänt på slutbesikningen på huset.
- Planterat 2 st frukt träd på tomten (eftersom de tar sån tid innan man får frukt på dom)
- Färdig altan (nästan klart, bara 3 meter av staketräcken kvar)
- Fått gräsmatta till framsidan. 
- Gjort färdigt grunden för tomten (så det bara är att rulla gräs till våren)
 

Det finns ju säkert någon som tycker: 
-Vadå, det där har du ju hela livet på dej att fixa sen?
-Använd altanen istl för tomten.
 
Jag ska ta vårt "fall" i mina ord och hur jag såg på situationen så ni vet. Spec till er som inte vet ännu.
Jag ska förklara hur de känns att få flytta in i något som du har betalat över 2,5 milj för där avloppen är fellagda så man får "vattemskador" och marken utanför blir rena fjaskot.
Vissa som bygger vet redan att de finns lagar och regler som ska följas, och gör man inte det så kan det få konsekvenser.
 
Det började dagen efter vi hade flyttat in 27/1-12. Någon i familjen går på toaletten, spolar toan och tvättar händerna. Vad händer? Jo, vi har två toaletter som ligger mittemot varandra. När man spolar i den ena toan så stiger vattnet i den andra och visseverssa. Det bubblar och avföringen åker upp till ytan igen. Mysigt kanske vissa tycker? Inte vi. 
Vår entreprenör säger att de säkert bara är nå byggskräp i rören som behöver slussas iväg, vi ska använda vattnet som vanligt. Fine tänker vi. Lever på som "vanligt". Men varje gång någon går på toa eller duschar eller dyl så fylls vattnet upp över hela golvet. Nu pratar inte vi rent vatten utan avloppsvatten. Vi skulle ge de några dagar sa entreprenören. (älvsbyhus var ju också kontaktade, men dom hade ju inget med saker att göra eftersom vi valt att ha en annan entreprenör för markarbeten och grunden.) Det ångrar vi idag, riktigt mycket!
 
Sambon Lucas åker iväg 28/1-13 och skulle vara borta drygt 1 vecka med jobbet på utbildning. Där står jag med 2 små barn varav den ena är blöjfri, två hundar och ett hus som inte fungerar att bo i då avloppsvattnet steg för varje gång någon spolade någon stanns. Jag kunde inte laga mat eller borsta tänderna, ingenting. Till slut var de nära bristningsgränsen. Att de verkligen inte gick att använda något för de sjönk inte undan något.
Jag hade egentligen denna vecka tagit mammaledigt för att få pula hemma och barnen skulle få hemmastadga sej. 
Det gick väl sådär, det slutade med att vi inte kunde bo i huset så jag sov hos min mamma med barnen och hundarna. Fick äta frukost, lunch och middag ute eller hos mamma. 
Frågade snällt dagispersonalen om barnen kunde få vara på förskolan på förmiddagarna så jag kunde få plocka upp lite i huset och sen försöka få tag i folk som kunde reda ut problemet med avloppet. 
Vilket dom gick med på som tur var. 
Efter 2 nätter hos mamma ville jag verkligen sova i min egen säng och få fixa lite hemma. Så den 30/1 säger jag till mamma att jag ska prova sova i huset. Behöver jag göra några behov får jag gå över o fråga grannar eller ta en potta. What to do lixom? nöden har ingen lag.
Det tragiska var bara att mitt i allt kaos där man trodde att de inte kunde bli mer kaos så vaknar leo just denna kväll efter läggningen och spyr, spyr och spyr.
Jag ringer mamma i ren panik med spyor överallt. Ber henne komma över och hämta alla nerspydda sängkläder, kläder och kuddar och täcken. Jag kunde inte ha dom kvar hemma då de luktade apa. Jag tog våtservetter och försökte göra mej själv ren. Nu såhär i efterhand så skulle jag tackat ja till erbjudandet om en extra natt hos mamma. Men just för stunden var jag svin trött, barnen sov och de var jätte kallt ute. ville bara vara hemma i vårt nya hus.
 
Efter några dagars tjat från min sida så kom entreprenören över och gick ner till grunden och tittade. Han bankade och slog och fixade lutningarna på rören så dom skulle luta mer. 
Han säger då att det är fixat och att jag ska prova köra en tvättmaskin. I det här läget då man hade en del kräks-kläder, mycket tvätt osv osv så blev jag ganska överlycklig över att äntligen få bort en del tvätt. 
Lyckligt ovetande om att detta var ett bakslag. Rören som hade fått mer lutning gjorde så att de gick ännu fortare att få stopp i avloppet. Bara efter 5 min då jag satt på maskinen så började vattnet stiga i toaletterna, handfaten och golvbrunnarna. Hjälp tänkte jag. Stängde av tvättmaskinen och ringde entreprenören som kom efter bara en liten stund.. Han skruvade på hakan och undrade vad tusan de var för fel. 
Han ringde ialf ut en spolbil som kom ut och spolade rent rören. (han som kom ut med spolbil sa att det är något som inte stämmer) Vattnet steg från alla håll o kanter. Vattnet från tvättstugan steg upp till köksgolvet. Vattnet från golvbrunnen i badrummet steg ut i hallen utanför sovrummen. Han tyckte att vi skulle ta ut en filmbuss som kunde filma hur de såg ut. Vilken entreprenören tyckte var dumt, men jag ringde hem sambon som fick komma hem tidigare från utbildningen.
 
Sambon filmar ialf rören och får se att han kommer till en blått lock som stoppar upp allt vatten. Det andra röret han filmar ifrån, där kommer han direkt ut i singlet i grunden. Där ligger massa papper och avföring. Ja men mysigt, ellerhur?
Då har ju målarna som använt huset och byggteamet använt toan innan oss, så de är deras avföring i våran grund. Med tanke på att vi ej kunnat använda våran egen toa. Vidigt är ett milt uttryck.
Efter någon dag ber vår entreprenör lösa problemet eftersom vi fått stopp igen. Han fixar ut en maskin som gräver upp allt i grunden och där får vi se att rören är inte ens IHOP KOPPLADE med varandra. Och dessutom sitter det lock på 2 av gavlarna. Den ena som inte har lock (dvs rören från toaletterna) där allt har runnit ut i grunden. Blää..
Vid denna tidpunkt så åtgärdades dom felen, men vår entreprenör skyller ifrån sej och säger att de inte är hans fel. Det är sabbotage. Han menar på att någon har gått in i vår tomt, grävt upp våra rör. Sågat av rören, satt på två lock på 2 av 3 på rören. Sen fylllt igen singler och sen gått där ifrån. Hur långsökt är det inte? Hur kan han ens säga så?
Vi ska inte få ut något på någon försäkring då inget täcker om de är sabbotage.. Kom igen? 
Nu står vi här drygt 1 år senare och vet fortf inte vad som kommer hända? 
Är detta okej?
 
Ni ska ju inte tro att detta är det ända som har hänt nu efteråt?
Men resten kan ni läsa er till, jag tror allt ligger under kategorin "husbygget". Är inte säker.
 
Jag blir riktigt upprörd när jag ser tillbaka hur jag kände och hur jag blev behandlad under vår 2 första veckor med vårt nybyggda hus. Nej fy. Sm jag sagt 1000 ggr förut, låt hustillverkaren göra alla markarbeten osv osv. Ett starkt tips!
 
 
Vårt fina hus idag, med färg och ca 1 år senare.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malincatrin

Usch, skräcken i ett bygge. Jag hoppas verkligen det löser sig för er tillslut..

Svar: Tack, det hoppas vi med. Tar lång tid dit bara.
Jenny Mangs Loftén

2013-12-10 @ 15:07:09
URL: http://villaaroma.se
Postat av: Katarina Andersson

Hej!
Tack för en trevlig blogg!!!
Bor själv i ett Tyr sedan i juni.
Känns så fantastiskt och vi stortrivs med denna öppna planlösning.
Den otur ni haft med markarbetet, låter inte klokt. Att dom skyller på ett sabotage låter helt galet. Håller tummarna så att ni ska få rätt i detta.
Vi tog helentrepenad på vårt hus och allt har fungerat toppen.
Har varit fantastisk att ha och göra med Älvsbyhus.
Visst har småfel dykt upp under resans gång, men allt löser dom.
Lycka till och så njuter vi nu första julen i våra underbara hus
God Jul / Katta

2013-12-16 @ 07:43:53
Postat av: Anders

Herregud! Vet inte vad jag ska säga om er entreprenör. Nog för att vi fick en tuff resa vad gäller markarbeten, men det där är ju bara för mycket!

Som sagt, så hoppas jag verkligen att det löser sig för er.
God Jul/ Anders & Lisa

2013-12-19 @ 21:23:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu