Varför just Älvsbyhus

Många frågar om varför vi valde just att bygga med Älvsbyhus, tänkte jag kunde dela med mej om våra tankar och funderingar.
 

Sommaren 2011 började våra tankar gå om hur vi ville bo, hur vår framtid skulle se ut (var höggravid med yngsta sonen, med en grymt jobbig foglossning). Bor i en hyresrätt idag där hyran är alldeles för hög mot standarden och kände att vi vill ner på markplan. Började umgås och bli tajtare med min kusin (som bor i samma område där vi bygger) jag och sambon började små prata lite om att hålla ögonen öppna om rätt hus dyker upp. Husen dök aldrig upp eller så dök dom upp men till helt fel priser. Men hade sett tomten som vi idag bygger på men då var de banken som var problemet. Lån hit och dit. Kontantinsatts hit och dit. Så tanken åkte ut i sanden helt enkelt.
 
Hösten 2011, jag började känna mej mer eller mindre panikslagen då vi fick veta att hyran skulle höjas återigen vid årslutet. Ville ner på markplan och slippa denna trapp vi hade idag, ville slippa denna fjuttiga lägenhet på 76 kvm (4:a) med en hyra för ungefär samma summa som att äga ett helt hus. 

Våren/sommaren 2012, tomten åkte jag förbi några gånger under mina besök hos min kusin. Jag sucktade och ville verkligen köpa den. Vi fick veta att det var just Älvsbyhus-husen som skulle byggas på det området där tomten låg. Det passade oss perfekt då vi redan hade beställt hem en älvsbyhus katalog några månader innan. Vi kontaktade älvsbyhus säljaren som hade hand om området och bad om att få en boende kalkyl. Snabbt och gjort så fick vi en kalkyl där vi fick se att de skulle skilja dryga tusen lappen med det boendet vi har idag till att äga ett hus på 121,4 kvm och betala till oss själva. Vi ringde dom som ägde marken/tomten och frågade om dom kunde hålla tomten tills vi pratat med banken. Det gick dom med på.
Nu har det var bara kontantinsattsen som var vårat problem.
Vår kontaktperson genom älvsbyhus berättade att dom precis börjat lånat ut till 10% av kontantsinssattsen, yes tänkte vi. 
Vi kontaktade banken och bad om ett möte, till mötet tog vi med alla kalkyler vi fått av karln från Älvsbyhus.
Bankmannen bad om att få behålla våra kalkyler så skulle han prata med sina kollegor och kontakta oss nästa dag. Sagt och gjort. Så nervösa satt vi med spänning och väntade på vårat "öde" (det kändes verkligen så, för det här var våran enda chans) 
Banken mannen ringer: "Ni får lånet beviljat, jag skickar över lånebeviljan via post, ni har den senast på måndag!"
Den lyckan vi/jag kände då gick inte att beskriva, jag kom in i något lyckorus. =) Men vi ringde snabbt upp dom som skulle sälja tomten och berättade att vi fick lånen beviljade. Dom bad oss komma veckan där på när vi hade fått hem lånebeviljan och skriva på ägarpapprerna. 
Nu var vi äntligen Tomt ägare!

Hösten/vintern 2012 Här är vi nu. Vi har fått välja inredning, så som tapeter, golv osv. Grund och allt är påbörjat. Vårat hus kommer den 13/12 (på lucia) och fått datumet 24 januari 2013 som slutbesiktningsdag. Och hoppas då att vi kommer få flytta in helgen den 25-26 Jan då vi ska vara ute från våran lägenhet (städad och klar) den 1 Februari. 
 
Är det någon som undrar något så lämna en kommentar så svarar jag självklart. 

Kommentarer
Postat av: Monique

Hej,

Jag har en fråga vad det beträffar lån från bank. Talade ni om att ni lånade till insatsen av Älvbyhus utöver er förfrågan om lån av banken.

Vi har nämnd till våran bank att vi lånat till insatsen från Älvbyhus vilket innebär att insatsen ska också räknas in i slutliga avbetalningsplanen. Detta kan leda till att lönelöfte ej beviljas. Har banken verkligen med kontantinsatsen från Älvbyhus att göra?

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning
Monique

Svar: Hej. Vi gjorde så att vi kontaktade älvsbyhus, fick kontakt med personen som har hand om vårat län från ä-hus. Han kom hem till oss och vi gick igenom en kalkyl hur allt skulle gå till och hur mycket vi skulle söka i lån.
Efter de kontaktade vi banken och vi gick på ett bankmöte. Där förklarade vi hur det skulle gå till. Vi har Swedbank och det var inga problem.

Tanken är att man ska ha en liten del av kontantinsattsen själv. I vårat fall hade vi 135 000 själva och det gick till kontantinsattsen för tomten och sen lagfart och pantbrev. Sen lånade vi 180 000 kr av ä-hus (deras lägsta belånings gräns) dom pengarna ska vi använda till färg osv på huset.
Om ni har problem med banken med att dom ej förstår hur upplägget ser ut så råder jag er till att er bankman kan ringa er kontaktperson genom ä-hus, eller tvärt om. För då får dom en bra förklaring :)

Men som sagt. Kontakta älvsbyhus först för då kan ni få en kalkyl på vad allt kan komma att kosta.

Hoppas det hjälpte lite med detta svar. Bara fråga om det är ngt annat du undrar över.
Mvh Jenny
Jenny Mangs Loftén

2013-04-01 @ 00:08:22
Postat av: Monique

Hejsan :)

Tack för ditt uttömmande svar och även tips. När jag skrev min fråga till dig förra veckan, då satt vi och väntade på svar från banken. Vi har förresten Swedbank också. Och nu kan jag säga att vi har fått beviljad lån och kan börja bygga, vilket jag är jätte glad över...:)I närmaste dagarna ska vi träffa vår säljare för att se över vad/hur vi vill ha det och ska gå igenom vilka tillval vi kan göra osv.. Det löste sig när det gäller finansiering iaf. :) Vi har valt "Trym".

Jag vill passa på och säga att ni har jätte fint hus!

Tack än en gång och ha det så gött :)


Svar: Åh vad roligt. Hör gärna av dej om ni har några andra funderingar. Med vänlig hälsning, Jenny
Jenny Mangs Loftén

2013-04-06 @ 11:18:42
Postat av: Ulrica

Hej

Vad fint ni har fått det! :)

Jag & min sambo är jätte intresserade utav att göra så som ni men jag tycker att det blir otroligt dyrt, först bolånet på banken & sen betala tillbaka kontantinsatsen till älvsbyhus & så måste man även ha pengar till att köpa marken,lagfart m,m..
Vet inte om vi någonsin kommer att få vårt egna hus!
:(
Får man fråga hur mycket lån ni fick ta & vad hela er månadshyra blir med allt?

Än en gång verkligen jätte fint hus ni har! :)

Svar: Hej. Förlåt för sent svar. Svårt att se kommentarer via blogg appen.Jag råder dej till att ta kontakt med en handläggare på älvsbyhus som har hand om just din kommun du vill bygga i.
Då kan du redan i telefon be om en kalkyl på vad allt kommer att kosta. Sen bokar ni in ett personligtmöte. Då kan ni välja bort olika saker så blir de ev billigare.
Våra lån blev 2,5milj ungefär. Vi betalade in 135 000 kr och sen lånade vi 180 000 kr som kontantinsats av ä-hus.
Våran månadskostnad i mån ligger på ca 8000 kr hos banken per månad, och sen har vi ca 3000 kr i mån till ä-hus.
Be o. Lånelöfte hos banken efter ni pratat med ä-hus. Det gjorde vi :)
Lycka till och hör av dej om ni undrar ngt mer :) kram Jenny
Jenny Mangs Loftén

2013-05-26 @ 19:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu