Fredag

Ni vet ju vad det betyder.. Min karl kommer hem. =) Ikväll blir de inte många knop sålänge vi inte får stopp igen. Tänkte mysa i soffan med familjen med popcorn och jordnötter. Den ni ;)
 
Angående igår med avloppet.
Entreprenören var här på eftermiddagen och skulle rätta till rören i grunden då han trodde de var där felet låg. När han hade fixat de så sa han åt mej att köra en tvättmaskin så jag fick se att det var fixat. Okej tänkte jag. Men jag gjorde som han sa så jag satte igång en maskin (har berg av tvätt då vi ej kunnat tvätta sen i torsdags förra veckan.)
När tvätten var i maskinen och allt var igång passade jag på att byta pjamas på barnen och Leo fick gå och sova. Medans jag har Leo i famnen så hör jag hur de bubblar i badrummet i avloppet. Jag lägger i från mej honom till hans säng då han hade somnat på 5 röda sekunder.
Vad får jag se? Jo vatten på hela badrumsgolvet. Hjälp tänkte jag. Jag stod och tittade en stund och såg att de var på väg och stiga ännu mer från brunnen. Jag springer iväg till tvättstugan och tänker stänga av tvättmaskinen. Får då se att hela tvättstuge golvet är fullt med avloppsvatten. Jag stänger av maskinen och ringer entrepenören i ren panik.
Han kommer på 2 minuter (han bor inom samma område som vi). Han går ner i grunden och slår lite på rören och ser om de tänker rinna ner igen. Men icke. Han går ut och drar in rensslang i rören uifrån in till huset. men han får ej tag i stoppet. Medans han håller på att leta felet ringer jag min kusin som inte bor mer en ett stenkast från oss. Hon kommer på en ggn. Hon och jag hjälps åt att ösa med muggar i en större hink som vi sedan tappar ut ute. Tror vi kom upp i 5-6 hinkar. Nu var ialf vattnet borta men problemet återstod ju. Vi kunde ej använda eller spola det minsta i varken toan eller kök eller något. Så jag bad entreprenören att ringa en akut jourbil som fick komma och spola i rören. Efter mycket om och men får vi tag i en bil som kom vid 20.30 ca igår. 
Han spolar och spolar, jätte svårt att hitta felet sa han. Men efter 2 h så fick han bort proppen som stoppade upp allt. Men han sa de innan han skulle åka att han absolut inte var nöjd. 
Han vill att jag och sambon ska filma rören så fort som möjligt så vi kunde se vad de är som är fel. Då spolkillen tyckte att han uppfattade de som att rören ligger fel. Han kan inte köra in sina slangar som han skulle osv. 
Så det blir till att filma rören idag hoppas jag.
Nu är ialf problemet löst för stunden. Jag får duscha och tvätta osv. Men problemet kan ju komma återigen. 
 
Jag får ialf hem min karl idag och de gör så att jag kan slappna av lite, att vi kan dela på ansvaret om de börjar komma vatten igen. Usch dessa dagar har nästan gett mej magsår. =( 
 
Var de ingen som hade koll på vart man kunde köpa en fin skänk/sideboard? 

Har ni vart i denna mysiga butik med namn Mångfaldenshus någon gång? Klicka på namnet så kommer du till deras hemsida. Dom har jätte fin inredning och en bra resturang utanför. Ett tips för dej som besöker Nykvarn ;)
 
Vad gör ni denna fredag?

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej! Vilken fin blogg ni har!
Vi är ett par som bygger Tyr på skånska västkusten :) vårt hus kommer först om 5veckor så vi har kikat in i er blogg och inspirerats (vi älskar också marint tema)!

Vad tråkigt att se att ni haft sådana problem med avloppet, är det ni som får stå för kalaset eller täcks det av garantin av älvsbyhus?

Vi har också valt det rökt ekgolvet, är ni nöjda med det? Det finns inte så mycket bilder där man ser golvet ordentligt på de stora ytorna så om ni vill och orkar så lägg upp nån bild på det :)

Trevlig helg!

Svar: Hej malin. Åh vad roligt att du tycker om min blogg. =) Jag förstår att ni längtar som tokat. Jag vet precis hur det är, denna väntan gör en galen. Men i slutändan har all väntan vart helt underbar eftersom man får något så fint.
Ja vi har mycket problem med avloppet. Det var det första vi fick börja handskas med när vi flyttade in. Det är inte älvsbyhus fel att rören är som de är. Utan vårat strul har mest vart för att vi anlitade en "liten firma" som entreprenör av grundarbete osv.. Och nu i slutändan så verkar dom ej vara så kunniga på sin sak. Jag önskar att vi valde älvsbyhus på grundarbetet oxå. men lätt att vara efterklok när det blivit som de blivit. Men dessa kostnader får våran entreprenör stå för.

Vi är super nöjda med det mörka golvet. Vi valde de speciellt då vi vill ha så ljusa färger på väggarna. och då passar de perfekt. Jag tar en bild nu på en ggn så skriver jag i rubriken, TILL MALIN ;)

Trevlig helg!
Jenny Mangs Loftén

2013-02-01 @ 20:35:10
URL: http://www.wildergrip.se
Postat av: Malin

Okej vad skönt!
Vi har redan åkt på lite oväntade tråkigheter, så vi kan absolut relatera till hur ni känner. När schaktfirman skulle gräva hos oss hittade de gyttja! Det fick vi betala 60 000 för att de skulle ta bort eftersom det inte ingick i deras avtal med Ähus. Tråkigt men det kunde ju kanske varit värre :(

Verkligen jättesnällt att du vill lägga ut bilder! Vi kommer att ha helvita väggar så just i ert vardagsrum kommer det att vara ganska likt vårt :)

2013-02-02 @ 10:16:03
URL: http://www.wildergrip.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu